top of page

Græsslåmaskineforårsklargøring

19. marts. Det varer nok et par uger endnu, før græsplænen skal slås for første gang i år. Endnu er græsset kun begyndt at vokse i de mest lune kroge. Men det er tid at gøre min rotorklipper klar; det er ikke så godt, synes jeg, at vente til græsset skal slås - for hvad så hvis der viser sig at være et problem, og maskinen skal til reparation?


Maskinen har siden sidste græsslåning engang i oktober stået i mit hus, med tom benzintank.

Remedier
De fleste remedier. Udover disse skal bruges køkkenrulle, mælkekarton og saks.

Det lyder næsten som noget fra en Olsen-bande-film, men listen af remedier, der skal bruges, er følgende:


  • en blød børste

  • køkkenrulle

  • en tom én-liters mælkekarton

  • en saks

  • en tændrørsnøgle

  • en kobberbørste

  • en tragt

  • en flaske ny motorolie

  • almindelig smøreolie





Først løsner jeg tændrørskablet fra tændrøret, så motoren ikke kan køre - det skal man altid af sikkerhedsgrunde, når man roder under en rotorklipper; det er bogstaveligt talt en dødssynd ikke at gøre det.


Jeg bruger fingrene og den bløde børste til at fjerne gammelt græs og jord, både ovenpå, under skjoldet, mellem skjoldet og hjulene, og hvor det ellers har sat sig - altså stort set over det hele. Nogle steder er der lidt fedtet af olie, det tørrer jeg af med køkkenrullen. Jeg tager luftfiltret ud og ryster det lidt; det ser ok ud, sætter det på plads igen.


Gammel olie løber ned i mælkekartonen
Gammel olie løber ned i mælkekartonen.

Så skifter jeg motorolie. Jeg klipper med saksen et hul i siden af mælkekartonen, skruer oliedækslet af græsslåmaskinen og lægger forsigtigt maskinen om på siden, så olien løber ned i den tomme mælkekarton. Det tager lidt tid, men efter cirka en halv time er al olien løbet ud. Jeg rejser græsslåmaskinen, så den står på hjulene igen.









Ny olie hældes på
Ny olie hældes på.

Jeg stikker tragten ned i hullet til motorolien og hælder ny olie på. Man skal ikke nødvendigvis tømme flasken helt; i mit tilfælde er der mere olie i flasken (6 dl) end motoren har brug for (5 dl), og lige så vel som for lidt olie kan skade motoren, kan for meget det også. Den flaske olie, jeg plejer at købe, har en gennemsigtig stribe med en skala, så jeg kan se, hvor meget olie jeg har brugt. Overskydende, ny olie kan eventuelt gemmes i et syltetøjsglas e.l. til næste år.


Den gamle olie hælder jeg fra mælkekartonen tilbage i den nu tomme flaske til motorolie. Jeg afleverer senere flasken på genbrugspladsen.


Tændrøret børstes
Tændrøret børstes.

Jeg skruer tændrøret ud med tændrørsnøglen. Tændrøret ser pænt ud, men ellers har jeg ekstra tændrør liggende. Jeg børster på spidsen af tændrøret med kobberbørsten, så eventuelle belægninger fjernes, og skruer tændrøret fast igen. Endelig fastgør jeg tændrørskablet igen.














Til sidst det mest spændende øjeblik - vil maskinen køre? Jeg hælder en smule benzin i tanken og hiver i startsnoren: intet sker. Hiver igen: maskinen hoster lidt men starter ikke. Én gang til: jo, nu starter den, dagen er reddet! Jeg lader maskinen køre et par minutter; alt ser ud til at være og lyder ok.


Jeg giver de fire hjul en dråbe smøreolie hver og kører græsslåmaskinen tilbage i huset, klar til en ny sæson.

Comments


bottom of page